Warning: A non-numeric value encountered in /customers/4/5/8/rallyteamsvendborg.dk/httpd.www/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5806

Skadet rallybil

Weekenden den 28. og 29. Maj skulle være en travl weekend for Klaus Damm Kristiansen og Christian Mink. Lørdag bød på Mini Rally i Billund, og søndag på Yokohama Mesterskab i Ringe.

Teamet som igen havde Henrik Mink med som servicemand drog afsted mod det jyske tidligt lørdag morgen. Der var måske regn på vej, så der var også regndæk med denne gang. Mens der blev kørt noter, kørte Henrik bilen til teknisk kontrol, og begge dele forløb fint. Det var rigtig gode prøver der var fundet i Billund, ingen tvivl om det.

Skyerne blev mere mørke, men der blev valgt at beholde de trofaste Toyo slicks på. Men på vej til første prøve begyndte det at regne lidt, og vejen blev en smule fugtig. Prøven gik rigtigt fint, og der var god fart i bilen på det glatte asfalt. Det gik faktisk så godt at Tom Kjeldsen blev overhalet, men det resulterede i en nedbremsning i det våde spor, som betød at bilen overhovedet ikke kunne bremse, og det hentede gik til da op til flere paller blev nedlagt. Så skulle bilen bare i mål, og det gik desværre for stærkt i det sidste sving, så bilen blev kørt godt og grundigt af i en kantsten. Bilen stod nu temmeligt dumt, og det gik så galt for Tom Kjeldsen da han skulle i mål. Han gnubbede lige kofangere, og måtte desværre også udgå med en ødelagt køler.

Men Peugeot’en kom ikke videre den dag, højre baghjul lå inde under bilen, og højre styrekugle var knækket. Så teamet fik læsset bilen på traileren og vendte lidt slukørede hjem af. Bilen skulle jo være klar til søndag, og dagen var sat af til rally, så der blev skruet hurtigt på værkstedet. Klokken 23 stod bilen klar igen og var læsset. Men det var meget værre end først antaget med bilen. Forenden var faktisk den der havde taget værst skade. Bagenden blev hurtigt fikset ved at låne dele fra en Citroen Saxo som Lars Augistinus tilfældigvis lige havde fået. Begge støddæmpere foran var blevet meget skæve, og et sæt brugte blev lånt fra Jesper Nielsen, mange tak for det. Så efter 7 timer i værkstedet var den lille Peugeot klar igen. Dog ikke 100%, men køreklar var den.

Skadet fælg og støddæmper Skadet fælg og støddæmper

rts-line
Klar til rally

Søndag var der næsten hjemmebane for teamet, og man skulle for en gang skyld ikke op før klokken 6. MKC havde fået lavet en kanon sprint prøve, som endda aldrig havde været brugt til rally før.

De første to heat gik rigtigt fint, og det resulterede i en 2. plads i klassen, kun 3 sekunder efter Jens Kristian Jensen i Peugeot 106 Kit Car. Så i heat 3 gik jagten ind på at tage 1. pladsen. Men desværre knækkede højre trækaksel, højst sandsynligt en skade fra afkørslen dagen før. Så det kunne kun gå for langsomt med at komme tilbage til servicepladsen og få skiftet trækakslen, så løbet kunne gennemføres. Efter et intenst stykke arbejde holdt bilen til

start igen. Heat 4 blev gennemført, og det var en lidt skuffet Klaus der så resultatlisten. En 4 plads var det blevet til, men kun 3 sekunder fra den sidste podieplads. Rigtigt surt, men alligevel lidt flot, da maxtiden i heat 3 gav et tidstab på næsten 2 minutter.

Bilen en ved at blive skilt ad på værkstedet, så nye dele kan komme på. Den skal også justeres ordentlig ind i undervognen igen, da Klaus ikke var 100% tilfreds med den måde at bilen kørte på. Men den skal nok blive klar i sommerferien, og nu satses der stærkt på at vinde Yokohama Mesterskabet.