I foråret 2019 er der sket lidt nye ting i Rally Team Svendborg.

Klaus Damm Kristiansen satte i efteråret sin Citroen C2 R2 til salg, og da den var solgt blev, en Opel Adam Cup bil købt.
Sådan en Adam Cup bil er meget, sammenlignelig med den gamle Citroen, sekventiel gearkasse, gode bremser og undervogn. Motoren har dog med sine cirka 140hk en 40-50hk mindre en den gamle.
Den positive side effekt ved dette er dog noget mindre slid og dermed vedligeholdelse.
Det bedste ved en Adam Cup er, at der er 10 biler i Danmark i øjeblikket, og ADAM Cup Denmark er blevet startet op med Klaus’ fætter, Lars Brix Magnussen, som primus motor.
Det vil sige hård kamp om sekunder i ens materiel og for nuværende 7 konkurrenter.
Efter at Klaus havde været bilen igennem fra A-Z, blev kursen sat mod rallytest i Roskilde den 30. marts. Der kunne køres både på Dyrskuepladsen og på en lille, men god vejprøve.
Efter en enkelt tur på Dyrskuepladsen, blev der fokuseret på vejprøven, som blev gennemkørt omkring 10 gange.
Udover en stabilisatorstang, hvor enden hoppede ud, så kørte bilen super.
Lidt ekstra træning er jo ikke dårligt, så test og rally grandprix i Kongensbro kom også med på programmet.
Her var der test på en vejprøve om formiddagen og rally grandprix om eftermiddagen. Det gav værdifulde kilometer i bilen.
Første løb i ADAM Cup Denmark/DM/MiniRallySyd blev som de senere år afholdt i Nordtyskland, nærmere Satrup en lille halv time fra grænsen.
Vi valgte at køre derned fredag aften og overnatte, så vi kunne få en hel nats søvn. Så licens og teknisk kontrol blev overstået fredag aften, sammen med fælles opstilling på servicepladsen med de andre Adam kørere.
Notegennemkørsel blev som sædvanligt klaret lørdag formiddag og sikke nogen prøver, der var fundet til os. Kun et par enkelte steder af de 89km hastighedsprøver var der mere en 200m mellem noterne. Der var 3 prøver der blev kørt 2 gange, og derefter en 7. prøve som var en industri/tilskuerprøve.
Prøve 1-3 blev gennemkørt før første servicepause. Bilen kørte godt, men både 1.kører og 2.kører kæmpede lidt med de snoede, smalle og lidt støvede veje.
En udflugt på en mark på prøve 1 gav tab på sekunder, men farten var der ikke generelt.
Test i Danmark kan ikke helt overføres til så teknisk svære, men også super gode og udfordrende prøver.
Dernæst blev prøve 4+5 kørt, og på prøve 5 kom der rigtig god farten i bilen. Prøven var en 18km rundbane, dog kun på 2 omgange. Så noget af det længste vi har kørt med en køretid på omkring 11 minutter. Farten var der også, da den gav en prøvesejr i Adam Cup.
Prøve 6 gik også rigtigt fint indtil sidst på prøven, hvor et venstre sving lukkede lidt hurtigere end forventet. Det gav en tur over en lille skrænt med gennem et pilehegn, hvor vi mirakuløst ikke ramte nogen stubbe eller andre hårde ting. Resten af prøven blev kørt i sænket tempo, da store skader var forventet.
Men efter prøven var der umiddelbart ikke nogle voldsomme skader end en lidt flækket kofanger. Meget heldigt sluppet.
Da vi holdt til start på prøve 7, blev vi gjort opmærksom på, at en del af venstre fordæk var blevet skubbet ind på fælgen.
Derfor blev prøven kørt i nedsat tempo i frygt for at afmontere dækket helt.
Slutresultatet på en dag med nogen af de bedste og mest udfordrende prøver vi længe har kørt, blev en 3. plads i Adam Cup.
Sebastian Magnussen blev den flotte vinder og Nicolai Jensen på en lige så flot andenplads.
Der er lige lidt småting fra prøve 6, der skal kigges efter på bilen, så den kan blive klar til Rally Kjellerup den 25. Maj.
Onboard fra prøverne:
SS1 Esmarkfeld I: https://youtu.be/x3NfTxeVOpI
SS2 Bunsbüttel I: https://youtu.be/U1wdRjEuLeA
SS3 Fraulund I: https://youtu.be/hwEhFMbqEJw
SS4 Esmarkfeld II: https://youtu.be/KqYjt2-YE_g
SS5 Bunsbüttel II: https://youtu.be/zFu6yJTZN3s
SS6 Fraulund II: https://youtu.be/0Rg2dEbJ_M4
SS7 Team Special: https://youtu.be/Yh7xIk3rUag