Warning: A non-numeric value encountered in /customers/4/5/8/rallyteamsvendborg.dk/httpd.www/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5806

Klaus Damm Kristiansen og Lars Augustinus til 3. Afdeling af Yokohama mesterskabet som blev kørt i Randers lørdag den 13/8-2011

Et par dage inden løbet blev den lille Peugeot 106 gået igennem for at sikre at den var klar til løbet. Den har været meget stabil hele året, men den skulle have en ny køler, og så kom der nye reklamer på fra Pureteq som er teamets nyeste sponsor. Så var bilen klar og blev læsset

Lørdag morgen kl. 05 mødtes vi ved servicemanden Henrik Mink, som både stod for transport og service den dag, og det skulle vise sig at han fik nok at se til.

Vel ankommet til Randers kl. 7.30 fik vi pakket ud og tjekket vores licenser samt andre papirer, derefter var det tid til at gå prøven rundt med den prøveskitse vi havde fået udleveret for at kunne lave vores egne notater.

Kl. 10 gik starten for det 84 biler store felt. Vi havde fået startnummer 23. Det mente Klaus dog var lidt optimistisk da den lille Peugeot kun har en 1,3 motor, men den er dog tunet efter alle kunstens regler.

Det var nu ved at være vores tur, og vi kørte fra servicepladsen og frem mod start, servicemanden Henrik Mink løb hen til prøven for at se noget race. Vi nåede dog kun 100 meter så holdt vi stille, der var sprunget et koblingskabel, der blev ringet efter Henrik og han kom hurtigt løbende og hjalp med at skubbe bilen tilbage. Det defekte kabel blev hurtigt udskiftet og vi kørte atter frem mod start dog lettere forsinket.

Starten gik og Peugeoten fik fuld gas, de første 3 ud af de 4 omgange forløb uden problemer, men på 4. omgang rammer vi med meget høj fart en container med højre sidespejl, der slår så hårdt ind mod sideruden at den knuses. Der er dog i rallybiler monteret sikkerhedsfilm i ruderne, så den blev

siddende og vi slap for glasskår i hele bilen. Tilbage på service pladsen fik den godt med gaffatape, så vi var sikker på den ville blive siddende, da vi ikke havde en ekstra med, men den var nu temmelig svær at kigge igennem.

Andet heat blev kørt uden problemer, vi lå nu 2ér i klassen ud af 10 biler, kun 2 sekunder efter 1. pladsen

Før 3. og 4. heat bliver banen ændret så man kører den modsatte vej rundt, det lyder måske ikke af meget, men det giver nogle helt nye udfordringer, da nogle af svingene og hoppene nu skal angribes på en helt anden måde. Alle biler fik derfor lov til i stille tempo at kører banen igennem, inden resten af løbet startede, men så begyndte Peugeoten at sætte ud og gå i stå, Klaus fik den hostende og hakkende bil tilbage til service hvor der blev rodet med adskillige ting inden man fandt fejlen. Bilen var nu klar igen, og nu skulle de 2 sekunder op til førstepladsen hentes.

3. heat forløb fint med kun en lille kørerfejl, og det lykkedes os at hente lidt over et sekund, så der manglede nu under et sekund.

Vi var klar til sidste og 4. heat, og vidste at vi ikke kunne kører ret meget hurtigere, så vi måtte undgå helt at lave fejl, hvilket kan være meget svært når andrenalinen pumper og man jagter det sidste sekund. Det lykkedes os at kører et fejlfrit heat og vi var ved mål begge enige om at det i vores bil ikke kunne gøres hurtigere. Vi ventede nu bare på konkurrentens tid. Da vi fik tiden vidste det sig at vi havde vundet klassen med bare 0,4 sekunder, og var blevet 12 generelt ud af 84 biler, så det var 2 meget glade sydfynboer der kunne få overrakt pokalen for første pladsen.

Bilen skal nu have et godt tjek for ikke at få fejl i det kommende løb, og så er det jo lige en siderude der skal skiftes.